KOPI : ADAKAH IA BAGUS?

Thursday, May 10, 2012

Kebanyakan orang yang mempunyai kopi setiap pagi memberitahu anda bahawa tanpa secawan kopi di waktu pagi, mereka tidak boleh berfungsi. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa secawan kopi memberi individu kesegaran yang sedikit, tetapi walaupun tanpa kopi, individu masih boleh berfungsi.

Kopi dianggap memudaratkan jika diambil dalam sukatan yang besar, tetapi kafein dalam kopi sebenarnya boleh membantu anda dalam kehidupan seharian anda. Oleh
kerana kebanyakan semua orang mendapat khabar angin palsu tentang kopi dan hanya melihat keburukkan kopi. Kali ini, OhKurus akan berkongsi dengan anda sedikit tentang kebaikkan kopi.


1. Kafein dalam kopi dapat membantu meningkatkan hari anda.

Kafein adalah bahan kimia yang utama dalam kopi. Ia menghalang trifosfat, kimia yang membuat anda mengantuk. Hasilnya ialah peningkatan diri atau rangsangan dari minuman tersebut. Rangsangan tidak bertahan lama, tetapi di dalam keputusan, ia membantu peminum kopi yang kerap bahawa kafein pada waktu pagi membantu mereka bangun, dan sekiranya mereka tidak mengambil ia, mereka merasakan mereka tidak mempunyai tenaga dan pasti akan menjadi kurang cekap dalam aktiviti mereka.

Kafein adalah perangsang yang bertindak ke atas banyak sistem tubuh, termasuk sistem saraf. Dengan merangsang tindakan sistem saraf, kafein dikatakan untuk meningkatkan kecerdasan anda. Selain membuat anda rasa lebih alert.


2. Kopi membantu anda melawan penyakit.

Minum kopi dengan kerap dan tinggi dikaitkan dengan membantu seseorang itu rendah risiko mendapat penyakit Parkinson, mengurangkan orang untuk mempunyai penyakit kencing manis, mengurangkan risiko penyakit Gout dan Alzheimer. Selain itu, Anti-oksidan yang terdapat dalam secawan kopi boleh membantu anda melawan kanser.

Dalam kajian baru-baru ini di University of Georgia di Athens, penyelidik mendapati bahawa dua cawan kopi di waktu pagi akan mengurangkan kesakitan otot dalam kadar separuh. Ini bermakna, ia baik untuk minum beberapa cawan kopi selepas anda melakukan work-out.

Kopi juga mampu membantu melegakan sakit kepala migrain.








Tidak hairanlah kita lihat, Profesor-proffesor di luar negara, mengamalkan minum kopi setiap pagi, kerana mereka tahu khasiat yang ada dalam secawan kopi. Sedangkan Baginda Rasulullah SAW sendiri suka dengan kopi.

0 comments

Post a Comment